Notice: is_tax was called incorrectly. Conditional query tags do not work before the query is run. Before then, they always return false. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 3.1.0.) in /var/www/clients/client37/web88/web/wp-includes/functions.php on line 5663
Porovnání Borussie Dortmund a RB Leipzig podle fanoušků BVB – Fotbalová Bundesliga

Porovnání Borussie Dortmund a RB Leipzig podle fanoušků BVB

Doba čtení: 2 minuty

Na stránce fanoušků Borussie Dortmund www.schwatzgelb.de se objevil článek, který porovnává tradiční klub typu Borussie Dortmund s RB Lipsko a autor v něm ukazuje, co fanouškům například právě z Dortmundu na klubu z Lipska vadí. 

Neustále se tvrdí, že moderní fotbalové koncerny jako je BVB se nijak neliší od konstruktu jako je RB Lipsko. Když odhlédneme od toho, že při vzniku RB Lipsko byl spolknut jiný klub, máme tady zásadní rozdíly ve struktuře klubu, v osobách, které o klubu rozhodují a přináší do něj svoje zájmy.

Borussia Dortmund

BVB není akciová společnost, ale GmbH & Co. KGaA (zjednodušeně řečeno je to průnik komanditní, akciové společnosti s s.r.o.), o níž rozhoduje pouze jeden suverén – a tím je 150 000 členů klubu Borussia Dortmund. Existuje speciální fanouškovské oddělení, které zastupuje zájmy členů klubu a fanoušků a má vliv na vedení klubu.

Rozhodující moc nad obchodní společností má 150 000 členů klubu, kteří kontrolují vedení společnosti a rozhodují například o prodeji podílů. Členové jsou tak vlastně vlastníky a mají moc ve svých rukou. Tak, jako to bylo v minulosti.

Členové klub v minulosti ale dokázali také určité věci zabrzdit – například přemrštěné ceny v rámi Evropské ligy před 2 lety nebo zavedení druhotného trhu se vstupenkami (což by zřejmě zvýšilo zájem překupníků a v konečné fázi vstupenky zdražilo). Po tlaku fanoušků byly také odstraněny obrovské reklamy u vjezdu na parkoviště. Zástupci fanoušků jsou dotazování také při přestupech (například při přestupu Götzeho).

Klub drží v obchodní společnosti 6 % akcií. V dozorčí radě (v nejvyšším orgánu společnosti) jsou jednak zástupci investorů, dále prominenti (např. Peer Steinbrück  – bývalý premiér Severního Porýní-Vestfálska a bývalý ministr financí Německa) a také zástupce klubu.

Nejmocnější osobou v BVB je Reinhard Rauball, který je volen členy klubu. V prezidiu klubu (nejmocnější orgánu klubu) nesedí žádní zástupci investorů, ale kromě prezidenta Rauballa podnikatelé spojení s Dortmundem (ale nikoliv zástupci investorů jako je třeba Signal Iduna). Zástupci investorů sedí v poradním sboru společnosti.

Rasenballsport Leipzig

RB Lipsko nemá v podstatě žádné členy, kteří by mohli nějak hlasovat. Vedení klubu je obsazeno lidmi ze společnosti Red Bull. Obchodní společnost RasenBallsport GmbH (jako české s.r.o.) je vlastněna z 99 % Red Bullem a z 1 % klubu, který má 17 členů. Klub má ale hlasovací většinu (i přes pouze 1 % podílů), aby nedocházelo k porušování pravidla 50+1. Oliver Mintzlaff je pak předseda „klubu“ a i předseda obchodní společnosti.

Vše bylo takto zkonstruováno, aby si Red Bull mohl udělat reklamu a současně udržel otěže vlády nad klubem.

Když to shrneme: RB Lipsko existuje jen z jednoho důvodu: Jedná se o marketinkový nástroj. Navíc ničí soutěž, protože z vlastních sil by si tohle žádný klub nemohl dovolit. Velký koncern prostě hodil na stůl svoje peníze na marketink.

 

 

Originální článek:

http://www.schwatzgelb.de/2017-10-14-eua-senf-alles-gleich.html

 

 

%d bloggers like this: