Kolik platí kluby za stadiony? – díl 2.

Doba čtení: 4 minuty

V druhé části se podíváme na týmy, které v minulé sezóně skončily v dolní části tabulky.

První díl

Fortuna Düsseldorf

Stadion patří městu Düssledorf, pro které jej spravuje městská firma Multifunktionsarena Immobiliengesellschaft mbH & Co. KG. Klub platí společnosti nájem ve výši 3,5 milionu eur ročně.

Hertha BSC

Olympijský stadion patří městu Berlín, kterému Hertha platí 5,2 milionu eur ročně (nájem každým rokem navíc mírně roste, takže v posledním roce současné nájemní smlouvy bude Hertha platit už 5,7 milionu). Současná nájemní smlouva končí Herthě v roce 2025 a do té doby by klub chtěl mít vybudovaný nový stadion. Hlavní problémy Olympijského stadionu jsou dva – pro Herthu je příliš velký (kompletně se zaplní v podstatě jen proti Dortmundu a Bayernu) a kvůli atletické dráze je na něm mizerná atmosféra. Klub by chtěl hrát na čistě fotbalovém stadionu s kapacitou 55 000 diváků.

Pro nový stadion má Hertha už téměř všechno – peníze, dokonce i termín otevření stadionu už vedení klubu zveřejnilo (25.7.2025). Problémem je stále chybějící dohoda s berlínskými politiky o místě, kde stadion má stát. Hertha chtěla stadion stavět v prostorách Olympijského parku v těsné blízkosti Olympijského stadionu, ale to neprošlo. V současnosti to vypadá, že nejreálnějšími místy jsou prostory bývalého letiště Tempelhof, případně v krátké době uzavřeného letiště Tegel. Stadion by poté patřil klubu.

Velkým problémem pro Herthu by bylo, kdyby se stavba zpozdila a nestihla do konce nájemní smlouvy v roce 2025. Město totiž bude tlačit klub do dlouhodobé smlouvy (aktuálně podepisuje Hertha desetileté smlouvy o pronájmu) a bylo by pro Herthu problematické získat jedno nebo dvouletou smlouvu. Klíčovým je také stihnout začátek výstavby a tudíž vyřídit do té doby všechna možná povolení. Aby se stihl termín otevření, je potřeba začít stavět začátkem roku 2022.

1. FSV Mainz

Také v Mainzu patří stadion městu a provozuje jej klub. Za pronájem platí klub ročně 3,3 milionu eur. V případě sestupu do 2. ligy by se výška nájmu o 1 milion snížila. Za název stadionu platí společnost Opel zhruba 2 miliony eur ročně.

SC Freiburg

Freiburg platí vůbec nejnižší nájem ze všech bundesligových klubů, kterým stadion nepatří. Výška nájmu závisí na příjmech klubu a je v rozmezí 260 000 – 350 000 eur ročně. Navíc region klubu dává peníze formou práv na název stadionu, který získala turistická organizace regionu Schwarzwald (kterou vlastní obce z regionu) a která ve spolupráci s pěti soukromými firmami platí ročně klubu 500 000 eur za komerční název stadionu.

Ve Freiburgu se od roku 2018 staví nový stadion, kam by se klub měl přestěhovat od nové sezóny. Je otázkou, jestli se to stihne, protože dokončování stadionu současná epidemie také přibrzdila. Příčinou je to, že mnohé zboží, které na stavbu mělo být přivezeno z ciziny, přivezeno nebylo a stavba se tak zpomalila. Klub v každém případě pro licenční řízení pro příští sezónu dal oba stadiony, protože je dost možné, že podzim začne ještě na starém stadionu a v průběhu sezóny se přesune na nový stadion.

Nový stadion nemá ještě žádný oficiální název (zatím se používá pouze SC Stadion) a bude mít kapacitu 35 000 diváků.

FC Schalke 04

Veltins Arena patří klubu a klub ji má už kompletně splacenou. Klub si stadion zaplatil kompletně sám, při jeho stavbě nebyly použity žádné veřejné peníze a stavba na přelomu tisíciletí stála 191 milionů eur. Klub si vzal na výstavbu úvěr ve výši 123 milionů eur a po 18 letech od dokončení stadionu (v létě 2019) oznámil, že tento dluh má splacený. Jen smlouva na název stadionu přináší klubu 6 milionů ročně (aktuálně platí do roku 2027)

FC Augsburg

Stadion WWK Arena patří klubu a je kompletně splacený. Stadion, který se budoval v letech 2007-2009, stál 45 milionů eur a při přepočtu ceny na sedačku patřil k nejlevnějším. Největší část nákladů na stavbu (25 milionů) platila skupina podnikatelů a firem kolem tehdejšího prezidenta klubu Walthera Seinsche (bývalý majitel sítě obchodu s módou Takko a spolumajitel sítě obchodů KiK), 5 milionů přispěla spolková země Bavorsko a 15 milionů byl úvěr klubu, za který se zaručilo město Augsburg.

Za název stadionu platí společnost WWK 1,7 milionu ročně, smlouvu má do roku 2025.

1.FC Köln

RheinEnergiestadion patří městu (resp. městské firmě Kölner Sportstätten GmbH, která vlastní všechna významná městská sportoviště v Kölnu), klub platí nájem ve výši 8 milionů ročně. Za práva k názvu stadionu pak Společnost RheinEnergie platí 3 miliony eur ročně.

Klub plánoval navýšení kapacity na 75 000 diváků, ale nakonec se ukázalo, že by to ekonomicky nedávalo kvůli vysokým nákladům smysl. Pro EURO 2024 se plánuje pouze mírné navýšení míst k sezení v horních řadách, takže kapacita se zvedne zhruba o 3000 míst.

SC Paderborn

Benteler Arena je nejmenším stadionem v Bundeslize. Stadion patří soukromé společnosti Paderborner Stadion Gesellschaft mbH, které klub platí nájem ve výši 1 milion eur ročně.

Během letošního roku probíhá rekonstrukce stadionu, protože ten nesplňuje minimální požadavky na počet míst k sezení (aktuálně pouze 5800, požadavek je minimálně 8000). Po této fázi přestavby zůstane celková kapacita stejná (tj 15. 000 míst), ale navýší se počet míst k sezení na 8100. Tato fáze je plánována pro letošní jaro a ani aktuální epidemie by přestavbu neměla brzdit. Současně se zvýšením míst k sezení dojde také k vybudování nových VIP míst přístavbou třetího patra na hlavní tribuně. Celkové náklady na rekonstrukci jsou 4,5 milionu eur.

1. FC Union Berlín

Stadion Unionu An der Alten Försterei patří klubu (resp. jeho dceřinné společnosti) a je celý splacen. Při poslední rekonstrukci v roce 2012 (za 17 milionů) si klub nemusel vůbec půjčovat peníze, protože mu přispěli částečně sponzoři, částečně město a prodal část akcií společnosti, které stadion patří, svým fanouškům.

Současný stadion nesplňuje požadavky na Bundesligu a Union na něm může hrát jen díky výjimce. Hlavním problémem je nedostatečný počet míst k sezení (pouze 3600 místo požadovaných 8000). Vzhledem k obrovskému zájmu fanoušků o zápasy Unionu klub rovněž plánuje výrazné navýšení kapacity ze současných 22 000 na 37 000. Toho se dosáhne vybudováním druhého patra na třech tribunách (s výjimkou relativně nové hlavní tribuny, která je z roku 2012). Problémem je zatím sladění požadavků města ohledně dopravy a celkové infrastruktury v okolí stadionu, protože to je problémem už dnes, takže po výrazném navýšení kapacity by byla situace už nezvladatelná.

Klub po postupu z baráže před rokem oznámil, že během první bundesligové sezóny žádné rekonstrukce probíhat nebudou, přestože původně už jisté kroky plánovány byly. Problémem je už zmíněná doprava. Město sice plánuje rozšíření vlakového nádraží Köpenick, které se nachází asi 1 km od stadionu, ale v plánu je to až pro rok 2026. A bez dohodnutého konceptu dopravy Union povolení k rozšíření stadionu nedostane…

 

 

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Pokud chceš něco říct, napiš komentář!x
()
x
%d bloggers like this: